opalix.blogg.se

En blogg om nagellack

Vart har jag varit?

Publicerad 2015-02-03 13:31:00 i Allmänt, Dante Leonberger,

Hej på er igen!
Två inlägg på en dag! Vad hände där, liksom?!
 
Tänkte bara ge er en uppdatering om vad som har hänt under de 7 månader jag varit frånvarande från bloggen, och hundmänniska som jag är, så har livet främst kretsat runt hund. Så detta inlägg blir helt nagellacksfritt. ;)
 
En liten summering av de roligaste händelserna från 2014 fram till nu:
Vi for iväg i juli 2014 på en helgkurs med vår lille voffsing Dante och gjorde SoR-provet (Sim- och Räddningsprov), som han klarade med bravur. Han får nu tävla i Livräddning i vatten, och det har funnits en liten plan om att testa på Startklass, om vi vågar. Hahaha!
 
Efter den vattenhelgen så siktade vi på lite utställningar istället, han var ju 1 Cert ifrån Championatet, så vi for till Askersund & Köping med Excellent utan CK på båda, för att sedan fara upp till Svenstavik där han tog hem hela rubbet: Cert, Championat och BIR (Bäst i rasen)! Han blev avtackad som 6a av 20+ hundar i gruppfinalen sen (endast 4 placeras), men wow! Vilken känsla, lycka och upplevelse!
Bilden nedan är från gruppfinalen.
Så från och med den 2/8-2014 så tituleras vår lille Dante: SE UCH Knickerbockers Luriga Lapis. =)
SE UCH = Svensk Utställningschampion.
Sen blev det även 3 utställningar i Championklassen innan vi tog vintervila från utställningarna.
 
Under hösten och vintern hände inte så mycket i hunderiet med vår egen hund, men mycket annat, både privat & arbetsmässigt, som tog upp all min tid. Jag och min sambo samdriver ett hunddagis & butik med foder/tillbehör till hund & katt, och vi är även kontaktpersoner för djurenheten hos polisen om det blir omhändertagna hundar i vårt område. Så all energi har ägnats till att driva vårt företag, från tidiga mornar till sena kvällar...
Jag har även ett kontorsjobb utanför vårt eget företag som krävt väldigt mycket, då förändringar är i ankommande. Så jag har helt enkelt inte orkat blogga.
 
Dante, hösten 2014
Vi har funderat ett tag på vad vi ska hitta på härnäst med Dante, och han har alltid varit en hund med nosen på skaft, så planen om att göra Viltspårsproven finns, men ligger vilande nu under vintern.
 
Men, så kom IDhund till världen i somras. En IDhund är en hund som är utbildad för specialsök på hundar, katter & kaniner (och andra djur) som av nån anledning sprungit/kommit bort.
Så nu (2015) har vi börjat med förberedande kurser inför IDhundsutbildningen med Dante. Första förberedande kursen för några helger sen var en prova-på-kurs i K9 Nose Work som var bland det roligaste, häftigaste och mest spännande jag har varit med om när det kommer till hundsport! Och i helgen som kommer så är det en helgkurs i Personspår som väntar.
 
Dante & min sambo på ett utomhussök i K9 Nose Work
 
Ett spännande år väntar oss!
Och jag hoppas att jag hinner blogga mer! Men det kommer främst att bli om naglar från och med nu, om det inte händer nåt ovanligt fantastiskt inom vårt hunderi, såklart! ;)
 
Ha en fortsatt fantastisk dag!
//Zophie

Kommentarer

Postat av: Lottsky

Publicerad 2015-03-11 13:17:53

Vilken stilig vovve! Älskar själv djur men kan av olika skäl inte ha husdjur själv. Men jag blir så glad av att se på hundrar!

Svar: Tack! Han är bra fin vår "lille" lurv! Tyvärr så passar ju inte husdjur in i alla livskeden, men förhoppningsvis kanske du kan ha nåt i framtiden =)
Zophie

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Zophie

Instagram: @zophielarsson -*- Pinterest: https://se.pinterest.com/zophielarsson7 -*- Kontakta mig: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela