opalix.blogg.se

En blogg om nagellack

En fråga!

Publicerad 2015-03-20 10:51:00 i Allmänt, Omröstning,

Hej på er! Hello there!
 
Inga nagelbilder idag då jag har samma lack som igår, för idag har jag bara tänkt ställa en enkel fråga, då jag är nyfiken! =)
 
Jag har märkt, genom att läsa andras bloggar, att det oftast visas ungefär 1-5 bilder på samma lack, men att jag själv uppskattar att det är betydligt fler bilder, gärna i olika ljus, både naturligt och artificiellt, så att man får en bättre uppfattning om hur lacket egentligen ser ut.
 
Igår, till exempel, så visade jag hela 26 bilder på lacket, men då är ju det lacket lite speciellt. ;)
Men är det för många bilder?
 
In English:
No nailpics today since I'm wearing the same nail polish as yesterday, today I'm just going to ask you a simple question, because I would love to know your answer to this! =)
 
I have noticed, by reading other peoples blogs, that most people show about 1-5 pics of the same nail polish. But I prefer when there is a lot more pictures, preferable in different lighting, both natural and artificial, so I can get a better look of how the nail polish really looks.
 
Yesterday, for example, I showed 26 pictures of my nail polish, but it is a rather special nail polish. ;)
But is it too many pictures?
 
Gillar ni att det är många bilder i min blogg?
 
 
 
 
pollcode.com free polls
 
The question and answers is:
Do you like that I show many pictures in my blog?
Ja = Yes
Nej = No
Ibland = Sometimes
 
Jag tror bestämt att våren är på ingång i Gävle nu! =)
I'm quite sure that spring has come to my hometown Gävle now! =)
 
Ha en fantastisk dag! Have a fantastic day!
//Zophie

Kommentarer

Postat av: Emelie/Nails and all that jazz

Publicerad 2015-03-20 12:07:44

Jag håller med om att det är bra när man får se lacken i olika ljus och vinklar, särskilt duokroma/multikroma lack som det du visade igår är ju svåra att förmedla hela skönheten via någon enstaka bild. Däremot kan jag komma på mig själv med att det kan bli liiite jobbigt att scrolla ner genom tusen bilder om de flesta är väldigt lika varandra och är i likadant ljus. Men det beror som sagt på lacket också, vissa lack kräver helt enkelt fler bilder än andra! :)

Svar: Tack för din svar! Ja, jag kan komma på mig själv när jag går igenom mina bilder att "hoppsan, det var rätt många" och så raderar jag en del,. Och som sagt, duo/multikroma lack "behöver" många bilder, men jag kanske kan göra nåt slags collage med bilder som liknar varandra på just såna lack, som jag fick som förslag av en på Facebook. Jag tror däremot att det lutar åt att jag får försöka stoppa mig själv vid max 10 bilder per inlägg i framtiden. =)
Zophie

Postat av: Gelic' nail art

Publicerad 2015-03-20 12:42:30

Röstat. Jag gillar bilder men håller med emelie också. Jag har själv funderat på detta och haft funderingar tidigare. Mitt första multichroma lack jag visade på bloggen fick någonstans kring 30 bilder. Och när jag kollade på dom i efterhand så insåg jag att många av dom visade "samma sak". Jag har bestämt mig och kört på att för en vanlig creme/shimmer/glitter så är det ca 6-(max)8 bilder jag visar (eftersom jag har 6-8 olika poser med vänsterhanden som är "standard". Jag brukar alltid ha mer eller mindre samma ordning på mina poser, om du kollar ;)) Jag försöker dock att ALDRIG visa samma pose två gånger i samma inlägg. När det kommer till nail art så brukar jag ha 8-10 i snitt (eftersom jag ofta visar båda händerna så då tillkommer det poser) men även där försöker jag undvika att visa bild på samma pose två gånger. Multichroma/duochroma lack blir det 8-15 typ (som är min nuvarande gräns, där misstänker jag personligen att folk blir leds även om inte jag blir det?) Jag försöker utmana mig själv att ha "så få" som möjligt, dvs att det bli max 8 på duochroma men att jag tillåter mig själv att ha upp till typ 15. Men vissa färgskiftande lack behöver verkligen många bilder, eftersom det skiftar på så många sätt i olika ljus. En solbild på ett multichromt kanske räcker men 6-10 i skuggan/molnigt? Jag tycker dock att du ska köra på det du gillar, men ha med i beräkningen att "samma pose" i samma ljus som visar samma färgeffekt och vara lite "hård" mot dig själv, "visar dessa exakt bilder samma färgskiftning, isf, vilket av dom 2-3 är bäst?" En grej är ju att sätta ihop kollage och räkna det som "en" bild (gjorde jag med ILNP mutagen) Men jag vill också samtidigt säga att för få bilder inte är vad jag föredrar heller. När någon visar 1-3 bilder på en ett multichromt/holografisk lack totalt, då vet man att man antagligen missar något.
Mitt motto är hellre för många bilder än för få, och ett 20-30tal bilder stör nog inte ibland, men kanske om man gör det på varje lack? Hoppas det gav något tips/klarhet? Så tänker jag iaf. ^^ haha

Svar: Tack för ditt långa och utförliga svar! Jag förstår precis hur du menar! Och ja, ibland så blir det mycket av samma handpose för mig, vilket jag ska försöka bättra mig på att sålla mellan. Nu är ju inlägget jag hänvisar till ett "speciallack", därav 26 bilder (och säkert runt 15-20 bortsållade). Jag ska också tänka på att lägga bilderna i ungefär samma ordning då det skapar kontinuitet och igenkännande. Supertack igen för ditt svar, jag uppskattar verkligen dina tips! =)
Zophie

Postat av: Gelic' nail art

Publicerad 2015-03-20 12:59:03

Haha vet precis vad du menar.. Mitt förra multichroma lack (Ciate - Heirloom) så hade jag tagit 139 (!) bilder på.... Jag redigerar bilderna i photoshop och efter första rensningen så var det 17 bilder. Inlägget fick ligga i innan-publicerings-mappen någon vecka och sen blev det 10 st som fick se ljuset på bloggen. Med vanliga lack så tar jag ca 10-20 bilder på.. Något som hjälpt mig att rensa bland "högen" bilder är också att vänta med att publicera bilderna ett tag. I början ÄÄÄLSKAR jag alla bilderna typ och vill ha med alla, men efter jag rensat bort endel så blir jag hårdare. haha :D

Svar: Hahaha! 139 bilder var väldigt många, men jag förstår dig exakt! Igår var det soligt här och idag är det mulet = perfekt väder för ett multikromt lack! Och jag hade lätt kunna ta runt 30 bilder till på "Nostalgia" idag! Hahaha! Tyvärr så är mitt "problem" att jag oftast fotar samma dag som jag publicerar inlägget... Jag vill gärna ha lacket på naglarna och i färskt minne om applicering m.m. när jag skrivet inlägget samt njuta av lacket nån dag innan jag byter till nästa. Så det blir lätt "ja men den och den och den kan vara med, och den och den och..." osv... Men jag ska försöka bättra mig på att sålla helt enkelt! =)
Zophie

Postat av: Susanne / Bohemiana

Publicerad 2015-03-21 22:29:52

Kan tänka mig att man tar med fler om man är mer ovan och osäker på om bilderna blev bra. Upp till ca 10 bilder är ok, sedan blir det lite jobbigare att scrolla även om det är ett superfint lack.

Svar: Tack för att du svarat! Ja, jag håller ju fortfarande på att lära mig, så det är klart att man blir lite osäker och hellre väljer många bilder då. Men jag har fått massa tips nu och hoppas på att jag kan förbättra mig! =)
Zophie

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Zophie

Instagram: @zophielarsson -*- Pinterest: https://se.pinterest.com/zophielarsson7 -*- Kontakta mig: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela